vrijdag 26 oktober 2012

Vijgen

Zo tegen de tijd van Sinterklaas zie je altijd veel vijgen in de winkels, de gedroogde wel te verstaan. Gedurende de wintermaanden zijn ze volop te koop. Ze zitten vol met pitjes. Ik krijg er altijd een heel prettig en nostalgisch gevoel bij als ik ze zie of eraan denk. Ik weet namelijk nog goed dat ik als kind ooit zo'n pakje ontving tijdens een sinterklaasavond met het volgende gedicht (van mijn moeder) wat ik nooit vergeten ben:


Je houdt nogal van krijgen,
daarom hier een pakje vijgen.
Rechtstreeks van het paard van sint
ik hoop dat je ze lekker vind.

Vijgen hebben een hele aparte smaak met al die pitjes in je mond. Onlangs kocht ik echte verse, want die had ik nog nooit geproefd en wilde dat ook wel eens proberen. Herkenbaar als vijgensmaak, maar eigenlijk merkte ik toch niet zoveel verschil in smaak met een verse of een gedroogde. Gedroogde zijn wel wat zoeter en goedkoper. De prijs van verse is duidelijk hoger.
Leuk voor een keertje, maar gedroogde vind ik ook prima.

Ze zien er vers wel heel mooi uit qua vorm  (soort kleine ui maar met spits puntje) en de paarsachtige kleur, mooier dan zo'n platgedrukte gedroogde bruine vijg.
Ik krijg meteen de neiging om mijn tekenblok erbij te halen met wat kleurtjes!

1 opmerking:

  1. Een verse vijg moet je eigenlijk zo van de boom eten. Dan zijn ze heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.