vrijdag 19 oktober 2012

APK, grote beurt en deuk

Afgelopen dinsdag kon ik mijn auto weer ophalen. De grote beurt was er weer dit jaar. Afgewisseld jaarlijks met een kleine en dan weer een grote beurt. Laat ik dat daar doen dan heb ik ook een soort ANWB-pasje voor pech onderweg waar ik a al een paar keer gebruik van heb kunnen maken toen de accu leeg was en de sleutel nog in de auto zat. Dus geen overbodige luxe! Dit jaar zou een groot onderdeel aan de beurt zijn wat na 6 jaar altijd vervangen moet worden volgens het onderhoudsboekje. Ze hadden me daar vorig jaar al voor gewaarschuwd. Ik kon dan rekening houden met 600 euro.
Tegelijkertijd laat ik de grote of kleine beurt met de APK keuring doen. Die is dan gratis.
Een maand geleden heeft er echter iemand een deurk in mijn bumper gereden op een parkeerplaats en geen visitekaartje achtergelaten en ook dat stond dinsdag op de planning die te vervangen met eerst geregel met de verzekering daarover. Mijn no-claim gaat er wel aan en betaal nu 3 euro per maand meer. Ook moet ik nog een eigen bijdrage betalen van 125 euro. De schade zelf zou ongeveer 600 euro kosten. Leuk sociaal zoals mensen kunnen zijn die deuken in je auto rijden en die er snel vandoor gaan!

Met lood in mijn schoenen ging ik de auto ophalen vanwege de grote bedragen die ik te horen zou krijgen. Mijn pinpasje deed het vorige week niet meer dus nog snel een ander moeten regelen, wat op maandag op tijd binnen was. Ik had al het e.e.a. geregeld aan cash voor het geval het pasje niet op tijd zou komen.
Maar wat schetst mijn verbazing... het totale bedrag! Ten eerste had de garage het eigen bedrag samen met mijn financieel adviseur naar de helft gebracht om te betalen dus, 62,50 euro. Verder hadden ze een aangepaste grote beurt uitgevoerd en geen echte vanwege mijn lage kilometerstand van 15.000 km voor 6 jaar. Dus geen ongeveer startbedrag van 600 euro! Ik hoefde gelukkig net geen 400 euro te betalen terwijl ik er minimaal 1200 verwachtte. Dat was dus gelukkig een meevaller. Last but not least toen ik naar mijn auto liep blonk deze van alle kanten, zowel buiten als binnen helemaal gepoetst! Geweldig! Ik leek wel een totaal nieuwe auto terug te krijgen zo mooi deze was.
Nu vind ik bedragen voor de auto uitgeven altijd veel, maar veiligheid vind ik gewoon belangrijk en ik wil een auto hebben die het ook doet als ik die nodig heb. Zelfs al rij ik er weinig mee. Maar dit was echt een meevaller!

4 opmerkingen:

  1. Zo, dat was idd een grote meevaller! Wij laten ook altijd de beurten samen met de keuring vallen, maar bij ons valt het altijd tegen.
    Flauw dat men zo is doorgereden. Bij mijzelf trok een harde windvlaag eens het portier uit mijn handen en deze klapte tegen een andere auto. Ik heb toen een briefje onder de ruiterwisser achtergelaten, kostte mij helaas ook no-claim. Veel zeggen dat ze dat stom vonden (die melding van mij), maar ik loopt in ieder geval niet met een schuld gevoel rond...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, wat service gericht van die garage! Daar wil je wel terugkomen over een jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.