zondag 14 oktober 2012

Leesbaarheid etiketten

Als je ouder wordt, gaan je ogen vaak ook wat achteruit. De meesten op leeftijd zullen ook wel een leesbril nodig hebben. Ik heb die alleen nodig als ik lenzen draag. Echter het lenzenspul (Soaclens) waar ik geen last van had, wordt niet meer gemaakt en overal wat er nu is, krijg ik last van (ogen prikkelen dan constant, vermoeide ogen). Gevolg is dat ik weer een bril draag met de hoop toch eens een lenzenvloeistof tegen te komen waar ik wel tegen kan. Gewoon speeksel is minder irritant, maar dan moet dit drie keer dag gebeuren vanwege droogheid (en van de voren tandenpoetsen uiteraard anders is het niet hygiënisch en worden lenzen alleen maar vettiger) Als ik iets wil lezen dan kijk ik boven over mijn bril  want lezen kan ik zonder bril en zelfs nog hele kleine lettertjes. Zeer gemakkelijk om zo zonder bril nog te kunnen lezen voor het slapen gaan :-)

Waar ik het echter over wil hebben zijn de belachelijke kleine lettertjes tegenwoordig op etiketten. Ze zijn niet alleen gewoon klein, dat zou minder erg zijn, maar ze zijn ook gekernd oftewel afgespatieerd. In lekentaal dus in elkaar geduwd waardoor de ruimte tussen de letters kleiner zijn geworden. Hiermee kan de leverancier erg veel tekst kwijt in vele talen. Maar leesbaar? Met het drukproces is dit niet alleen lastig te lezen later, maar is vaak niet goed gedrukt, waardoor inkt een schaduw lijkt te krijgen, zodat het net is of je een brilletje wat niet scherp is op hebt. Zelfs met een grote loep thuis kun je de tekst amper lezen. Maar zij hebben aan hun plicht voldaan, het staat erop, ook al is het in lettergrootte 4.

Tja wat heeft het dan voor zin om van die friemelzooi erop te zetten als het niet leesbaar is. Ik kan me daar best aan ergeren. Ik ben een etikettenlezer namelijk en wil eerst weten wat ik naar binnen hap. Onuitspreekbare lange namen namelijk zijn vaak niet gezond en kun je beter mijden. In deze gevallen dus dat het niet te lezen is, is het meteen nee en boycotten dan maar. Zelfs al zou het prima spul zijn.

10 opmerkingen:

  1. Logisch meid. Wat de mensen niet kunnen lezen,weten ze dan niet. Zou dat niet één van de redenen van die kleine lettertjes zijn? Je plaatje brengt me op een idee. Ik ga mijn loepje opzoeken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou het wel haast denken. Ik ben echter zelf vormgeefster en ik weet dat er altijd veel meer tekst aangeleverd wordt, dan wat er voor ruimte is. Dan moet je vaak spelen met de beschikbare ruimte. Maar dan denk ik dat je beter andere overbodige tekst kunt laten vervallen.

      Marianne

      Verwijderen
  2. Ik erger mij er ook zo aan. Met mijn leesbril op kan ik het vaak ook nog niet lezen. Een goede reden om iets niet te kopen... Jammer dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik word ook een dagje ouder en heb er speciaal een loep voor gekocht, want ook ovenbaktijden en temperaturen worden vaak inimini op de verpakking gezet. Mijn leesbrilletje redt dat soms ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet gebruiksvriendelijk voor diegenen die moeilijk die kleine lettertjes kunnen lezen...

      Verwijderen
  4. Kleine lettertjes zijn (nog) geen probleem, maar de kleur van letters zo afstemmen met de achtergrondkleur dat het niet meer te lezen is wekt bij ook de reactie op het niet te kopen. Als iedereen dat doet zijn we snel verlost van kleine lettertjes- en kleur-op-kleurproblemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed dat je het dan ook niet koopt, doe ik ook. Ik hoop dat ze het merken :-)

      Marianne

      Verwijderen
    2. Vooral de kleurtelling is ook bij mij het probleem. In mijn werkzame leven ook veel met tekst en lay-out gedaan en het kan anders maar dat is veel intensiever, en tijd is geld natuurlijk.

      Verwijderen
  5. Ik lees (of probeer tenminste) van elk product dat ik koop het etiket te lezen omdat ik de samenstelling wil weten. Aangezien mijn partner diabeet is, is het belangrijk te weten hoeveel koolhydraten in het product zitten. De lettertjes op de etiketten zijn vaak veel te klein en dan kan ik ze ook niet meer lezen. Zijn ze voor mij onleesbaar, dan koop ik het product niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hopelijk dat ze er dan nog eens achter komen dat we bewust die artikelen niet meer kopen!

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.