maandag 14 december 2015

Blad- en snoeiafval

Bij ons in het dorp staan veel bladkorven waar je je bladafval en snoeisel weg kunt brengen. Ik zie echter dat ernaast meer ligt dan erin omdat je alles hoog in de lucht moet zwaaien, wil je dat erin willen krijgen als deze al half vol zijn. Om het met een kruiwagen weg te brengen, lijkt me dan ook niet handig. Bij de L. zijn jaarlijks van die handige ronde, opvouwbare, plastic afvaltonnen te koop die daarvoor veel gemakkelijk zijn. Ik gebruik ze ook, maar dan om het blad juist in mijn eigen tuin te vervoeren.

Ik maak echter al jaren geen gebruik meer van de groenbak (al betaal ik daar wel het volle jaarbedrag voor helaas!). Ook breng ik niks naar die bladkorven. Alles gaat gewoon in mijn tuin op de composthoop of gewoon bij boompjes of op de moestuinborders. Als het eenmaal voorjaar is, zie ik nergens meer een blaadje terug, alles is vergaan. Alle takken gaan achteraan op een berg en dat is een mooie schuilhoek voor de egels. Die berg zakt ook altijd heel snel in. Dus jaarlijks er wat bij doen, is alleen maar fijn. Grote dikke stronken liggen in mijn tuin; ze worden gebruikt als zitjes door vogels, maar ook door mijn poezen. Ik heb van wat kromme en rechte dikkere stammetjes een spiraalberg gemaakt, met daartussen allemaal bloemen. Kortom tuinafval verlaat mijn tuin dus nooit:-)

1 opmerking:

  1. Wat er uit komt moet er ook weer in zegt mijn man altijd. Het is ook fijn voor de vogels die bladeren. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.