maandag 23 augustus 2010

Grof vuil

Wij wonen in een gemeente waar je je grof vuil niet in de gemeente zelf kunt brengen, maar in een andere. Dat is niet gratis en gaat per hoeveelheid. Wat ik zo hoor, staan daar ook de bekende lange rijen straten ver. Ooit ben ik daar geweest met een halve bank die nog in de garage stond. Het kon in de achterbak van mijn auto vervoerd worden en was meer voor mij uit nieuwsgierigheid hoe dat ging daar voor als ik het nog eens echt nodig zou hebben. Mannen met beide armen in hun zij, sigaret achteloos in hun mond, murmelde wat en wezen me waar ik heen moest met mijn auto en waar ik de halve bank in een container kon dumpen. In mijn geval moest ik een dunne gammele ladder op en boven mijn hoofd in een container mikken. Geen man die me vroeg even te helpen en toen ik zelf om hulp vroeg, had niemand geen tijd. Daar moest ik ook nog eens flink voor betalen om het daarheen te mogen brengen en te dumpen boven mijn hoofd. Er is nog een andere methode als je van te voren betaalt, komen ze het ophalen, maar dan moet je voor de ophaalkosten betalen en ook meer voor de vierkante meter. Ik kwam er na 3 uur vandaan en dacht dit nooit meer!

Tegenwoordig maak ik alles handzaam klein, zaag en hamer er heel wat op los. Doe alles in vuilniszakken en tegen de tijd dat de grijze bak weer leeg is, gaat er weer zo’n zak in. Het duurt even, maar ik ben alles kwijt en gratis! Belangrijkste is nog wel: zonder ergernis! Vorig jaar na de zomervakantie had ik de garage opgeruimd en daar kwam heel veel uit. Ik heb er tot maart dit jaar over gedaan dat alles weg was. Het duurt lang, maar ik heb a. benzine uitgespaard, b. niet in de rij hoeven te staan wachten, c. geen geld uit hoeven te geven voor het vuil, d. niet draaien in allerlei bochten om iets weg te kunnen gooien in een container.

Nu je het plastic ook apart kunt scheiden, heb ik zelfs weer meer plaats in mijn grijze bak voor de grote opruimingen! Er moeten nog 2 schuren flink opgeruimd worden, de vliering en de zolder. Dus ik heb wel het e.e.a. aan ruimte nodig. De zaag ligt klaar evenals mijn hamer…

2 opmerkingen:

  1. zo doen wij het ook heel vaak hoor. hier zaagt Manlief ook alles klein en we gooien het in de grijze container. alles wat naar de kringloop kan brengen we naar de kringloop en daar kan ook heel veel heen!
    maar op zich is het niet *gratis* zoals je noemde....je betaalt voor de aantal keren dat je je container leegt. als we dit niet zouden doen dan hadden we misschien 1 keer een leging niet hoeven te doen. maar ja...het is idd nog altijd goedkoper dan naar de vuilstort brengen.

    hartelijke groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Karin: Mooi te lezen dat ik niet de enige ben die dit doet! De tijd die je kwijt bent met het allemaal klein te zagen, valt in het niet met de wachttijd en ergernis :-) De ene keer heb je gewoon meer en de andere keer minder in de grijze bak en dan kan het bij minder mooi opgevuld worden met'voorraad' afval. Duurt gewoon wat langer.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.