maandag 16 augustus 2010

Fietsenplan of tweedehands fiets?

Mijn fiets dateert uit ongeveer 1978 en toont iedere jaar vele gebreken. Daar ik me hecht aan spullen en zo ook mijn fiets, liet ik het steeds maar weer opknappen. Maar als het een was gemaakt, kreeg ik de fiets terug en het andere was weer stuk. Van de winter trapte ik me wezenloos met een slippende rem. De laatste keer was mijn handrem niet meer te reparen en moest ik noodgedwongen kiezen voor een terugtraprem. De laatste keer dat ik op een fiets heb gefietst met een terugtraprem was als kind en was ik al weer vergeten wat een ellende dat geeft. Bij het verkeerslicht op een bepaalde manier en moment stoppen om aan te kunnen rijden of de keuze naast de fiets te gaan staan. Het zwieberen van het wiel als je hard remt. Ik moet er niet aan denken als het winter is en glad op de straten!
Dit was het moment om mijn fiets tot reservefiets te gaan bombarderen en stond ik meteen weer voor een andere keuze. Koop ik een fiets via het fietsenplan via mijn werk of koop ik een tweedehandse? Na me eerst te hebben verdiept in de mogelijkheden van een nieuwe fiets via het fietsenplan, liep ik al tegen wat struikelblokken aan. Ten eerste vind ik de supersonische, futuristische fietsen spuuglelijk met die brede, uitlopende sturen, die lijken op die uit de Flower Powertijd van het ‘Easy Rider’ type. Dan is er maar één fietsenzaak bij mij in de buurt waar wij die kunnen  kopen en de enige betaalbare fiets voor mijn portemonnee was een omafiets. Die modellen heb ik nooit mooi gevonden en om die nu wel vanwege het kostenaspect te kiezen, nee dus. Er gaat wel een flink bedrag af had ik doorgekregen, maar ik moet nog altijd zelf zo’n 800 euro ophoesten voor een fiets die er wel redelijk uitziet, met wel weer het risico dat fietsendieven dol zijn op dure fietsen.
Bij een goede tweedehands zaak in fietsen ben ik dan eindelijk de laatste afgelopen zaterdag in juli gaan kijken, nog steeds met het gevoel dat ik eigenlijk veel liever mijn eigen vertrouwde fiets terug zou willen, maar dan zonder die vervelende terugtraprem. Twee fietsen kwamen in aanmerking. Nadat ik hoorde wat het verschil was van de prijs, koos ik direct voor de wat duurdere omdat daar alle accessoires op aanwezig waren. Na een proefritje was dit een prima alternatief voor mijn oude trouwe fietsje van meer dan 30 jaar oud. Ja, ik was geslaagd voor een grijze fiets met 3 maanden garantie voor 275 euro en nog wel een van het merk Gazelle, wat toch goed bekend staat. Al met al dus 500 euro uitgespaard en dan nog wel zonder het fietsenplan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.