woensdag 5 juni 2013

Groente en thee

De vlierbloesem is nog niet allemaal in bloei, maar dagelijks kan ik toch al een schermpje plukken wat in bloei is. Even afspoelen onder de kraan en ondersteboven in een mok zetten. Heet water erover en even laten trekken. Het heeft een hele typische smaak die ik wel lekker vind. Je kunt de schermen ook laten drogen dan is de smaak wat milder geworden. Of straks de bessen gebruiken om te drogen of te koken voor jam (nooit de bessen zo vers gebruiken!). Goed voor de gezondheid en lekker gratis thee!

Ik was bij om alle braamtakken te snoeien, maar de laatste tijd ging het ineens weer hard en kwamen alle groene takken met het frisse braamblad snel omhoog. Dan ga ik weer in de aanval door ze eerst onderaan eruit te proberen te trekken met wortel en al, maar meestal is het van een diepgeworteld wortelgestel. Dus dan wordt het gewoon onderaan weer afknippen. Ik ontdoe zo'n stengel van het jonge blad en de rest knip ik weer fijn voor de composthoop. Het blad was ik goed en laat het drogen. Maak dit fijn door het met vingers fijn te wrijven en het te bewaren in een leeg, schoon glazen potje. Maar ook vers blad is goed meteen te gebruiken voor thee. Samen met een zwarte bessenblad bijvoorbeeld geeft het een lekker smaakje omdat braamblad zelf nogal flauw is. Ook weer gratis gezonde thee.

Ook de brandnetels groeien weer welig her en der in mijn tuin. Ze zitten vol vitamine c en zelfs ook eiwitten. Schijnt goed ze zijn voor het bloed. Dus met schoonmaken worden de bladeren bewaard, schoongewassen en/of gedroogd en verwerkt. Dit kan zijn voor thee of samen met andere groente koken. Tegenwoordig gebruik ik ook een handvol brandnetels, snipper dit fijn en wordt meegekookt met het voedsel voor de hond. Ik zag dat bij het biologische voedsel voor honden dit ook wordt toegevoegd en daar betaal je wel voor natuurlijk terwijl het gratis overal groeit! 80 cent per bakje om te kopen en zelfde hoeveelheid vlees en gemengd voor heel wat minder als je dit zelf doet! Er zit maar 4% vlees in nat voer en bij biologisch natvoer 25-30%. Als je dit zelf maakt en het e.e.a. toevoegt zoals brandnetel, oud biologisch brood, restjes van je avondmaaltijd heb je veel meer aan % vlees, weet je wat er precies inzit en wat het belangrijkste is, het is zoveel goedkoper! Van bv 2,25 euro aan puur vlees kan de hond ongeveer 20 x van eten! Dat is ongeveer 15 euro uitgespaard. Je moet er natuurlijk wel wat voor doen. Maar als het in een keer gaat en in de diepvries gaat in porties, valt het ook wel weer mee.

Diverse pogingen gedaan om courgettes te laten groeien, maar dat is door het koude weer niet gelukt te gaan groeien. Sterker nog, ze zijn gewoon weg. Ik heb nog een paar slappe plantjes in het tuinhuisje staan, maar die zien er ook niet meer florissant uit. Volgende poging, die nu buiten te zetten in de hoop dat die het gaan redden..

2 opmerkingen:

  1. Wij zijn op vakantie en er staat een vlier te bloeien hier. IK ga je thee van een vers scherm proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier ook verpieterde courgettes heb nog weer nieuwe gelegd.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.