zaterdag 11 februari 2023

Koken op een elektriciteitsplaatje

Tegenwoordig kook ik op een elektriciteitsplaatje i.p.v. op het gasfornuis i.v.m. de hoge prijzen. Dat was wel even wennen. Niet alleen van gas naar elektriciteit, maar ook over efficiëntie wat de volgorde moet zijn. Zo merkte ik dat als je een ei bakt op gas, het heel snel gaat. Bak je op elektriciteit een ei duurt het langer dat de pan warm wordt, maar duurt het ook langer dat deze afkoelt als je de pan laat staan. Daar kun je dus winst mee behalen. De knop kan dus eerder omgedraaid worden. 

Wat de efficiëntie betreft is het iedere dag uitvogelen met 1 plaatje wat eerst moet. Zo kook ik eerst de pasta of rijst terwijl ik ondertussen de groente klein snijd. Met aardappelen is het weer een andere volgorde. Dan begin ik met bv seitan te bakken met ui. Is dat klaar dan heb ik inmiddels de aardappels geschild en mogen die koken met stoominzet met eventuele andere groenten. Zodra het kookt, gaat de stand naar minimum en de deksel blijven erop tot het klaar is of de pan gaat er helemaal af. Met rijst deed ik zoiets al jaren, koken en dan gas uit, deksel erop en laten nagaren. Dit gaat echter ook prima met aardappels en pasta. Eventueel hierna komen de groenten om te wokken met de inmiddels gaar gestoomde rijst, pasta of aardappels er wel of niet doorheen. 

Je moet natuurlijk niet teveel miezemeuten thuis te eten hebben die dit of dat niet lusten, want dan duurt het eten koken een stuk langer. Ik ben er nu aardig aan gewend, maar je moet van te voren echt weten wat eerst moet. Gemakkelijk is ook rauwkost vaker te nemen. Al is dit met dit koude weer minder aantrekkelijker. Stamppot gaat snel. Eerst wat erbij komt, dan aardappels koken, ondertussen groente schoonmaken en rauw erdoor.


1 opmerking:

  1. Ik breng de diverse groenten, aardappelen, rijst enz aan de kook en zet de pannen dan in een hooimadam. Doe dat al vroeg in de ochtend en het eten is zo gaar maar blijft ook heet in de hooimadam.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.