zondag 12 februari 2023

Brood

 

Soms heb je een duwtje nodig om echt je plan te verwezenlijken en zelf weer brood te bakken. Ik lees de etiketten van wat ik koop en verwonderde me altijd al dat er zoveel in brood zit wat voor mij niet hoeft. Voor mij is het gist, zout, water en meel en misschien wat pitjes en rozijnen soms. Maar verder? Ik hoef geen meelverbeteraar en wat ik niet eens kan uitspreken van de lange lijst. Tegenwoordig kan er van alles onder aroma vallen of zelfs meelverbeteraar. Uh... nee.

Nu dat er weer wat meer mag worden toegevoegd volgens EU goedgekeurde wetten, is dat duwtje dan toch gekomen om voortaan zelf te bakken van biologisch meel. Tegenwoordig is bij een natuurwinkel een brood al gauw 5 euro. Tja met gasprijzen erbovenop niet gek natuurlijk. 

Dus... een eerste broodje gebakken. Beetje klein, rijzen was niet veel, wel lekker vast en geen elastiek met veel lucht. Beetje mengen met wit of volkoren meel dan weer een handjevol roggemeel en uitproberen. Lekker is vooral als er zonnepitten doorheen gaan en bovenop. In feite is het zo gebeurd. Het bakken duurt het langste. Het ziet er al wel beter uit na 10 dagen bakken. Het is nu wat breder en hoger geworden. We halen het net hier met een heel broodje per dag van 450 gram. Ik ben al voortaan muesli 's morgens gaan eten, dat scheelt net dat ietsje meer brood nodig te hebben en is een goed alternatief vind ik zelf. 

De kosten zijn dan wel meer elektriciteitsverbruik, Daar er nu ook geen koekjes worden gekocht of ander lekkers af en toe, zijn we ook genoodzaakt dat zelf te bakken. Dat kan heel goed samen met brood bakken. We beginnen het nog leuk te vinden ook! Iedere keer even de kapjes proeven voor het resultaat 's avonds en keuren.

2 opmerkingen:

  1. Lekker he. Hier op dit moment weer even niet te doen maar ik geniet ook altijd zo van eigengebakken brood. Vooral van brood uit de braadpan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid in een braadpan. Dat zou ik moeten opzoeken hoe dat moet. Het ruikt ook zo lekker in je huis :-)

      Verwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.