woensdag 15 februari 2023

Echt biologisch?

 

Ik koop zoveel mogelijk biologisch als dat mogelijk is, maar heb ook sterk mijn twijfels of alles wel ECHT biologisch is in de gewone supers. Ik ging er altijd vanuit, dat daar goed toezicht op was, maar waar ik een keer in een van de grootste supers getuige van was, word ik niet blij van.

Op een keer was ik bij de groente aan het kijken van een grote super wat ze vandaag voor biologische groenten als aanbod hadden. Ik had prei nodig en er lag alleen maar gewone, die zag er niet zo vers meer uit. Ach ja een velletje eraf en het was nog goed hoor, zo moeilijk doe ik ook niet. Maar het was niet biologisch dus ik ging verder zoeken wat ze nog meer hadden. Inmiddels stond ik aan de kop van de rij te kijken en zag ik een medewerker met kratten daar staan. Hé hij ging daar de prei verversen voor nieuwe stelen. Wat deed hij nu? De oudere kregen iets om de stelen en werden ergens anders neergelegd. Nee toch! Ik liep er quasi voorbij of ik het verkeerd had gezien, maar nee dat waren echt dezelfde die ik nog geen 5 minuten in mijn hand had gehad want ze hadden korte dikke stelen en beetje verlept. Ze waren ineens biologisch geworden!  Ik was te perplex en te verbouwereerd op dat moment om er iets van te zeggen. Nee toch doen ze dat zo met oude groente in de winkel? Ander etiket en het is ineens biologisch? Het viel me altijd al wel op dat bij paprika's de meest rare modellen lagen bij biologisch en bij courgettes rare strepen of vlekken. Hmm. Betaal ik daarvoor de hogere prijs voor oude groente die niet biologisch is?

Ook hoorde ik dat veel Polen die net in Nederland komen vaak bij bedrijven werken om in te pakken. Zij werden geïnstrueerd dat als er een raar model groente bij zat, kleiner of gerimpelde bovenkant, met vlekken en strepen ze het in en bak voor biologisch moesten leggen. Dat de groente van de ene super ook de groente van de andere super is en dat het minder mooie de biologisch zijn. Of dat nu nog zo is, weet ik natuurlijk niet want ik heb dit uit de tweede hand. Dat van die prei heb ik met eigen ogen gezien! 

Vanaf dat moment koop ik alleen in echt uiterste nood nog daar groente omdat dat nu eenmaal de dichtstbijzijnde super van me is. Puur bedrog en kost nog veel ook! Ik heb al jaren een biologisch groentepakket, fruittas, aardappel- en appel abonnement van een biologisch landbouwbedrijf en dat bevalt me prima. Ze bezorgen nog aan huis ook iedere week. Wat ik tekort kom, haal ik zoveel mogelijk in een natuurwinkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.