woensdag 18 juli 2012

Wegwerpkleding

De zon schijnt momenteel en af en toe komt soms een lichte walm van rook over me heen. Toch best wel geschrokken dat ons mooie gemeentehuis vannacht met opzet is afgebrand. Ik reed er gisteren nog langs en dacht dat ik niet moet vergeten dat gebouw binnenkort ook eens met het nieuwe fototoestel te fotograferen. Dat hoeft nu niet meer. In dat gebouw is mijn geboorte meer dan een halve eeuw geleden aangegeven. Toch raar dat zo'n vertrouwd gebouw weg is. Gelukkig geen mensen of dieren gewond, maar toch...

A fin nog een half uurtje en ik moet die richting op fietsen met afslag naar de tandarts die er zo'n 100 meter vanaf woont.

Eigenlijk wilde ik het over kwaliteit van kleding hebben, maar ik merk toch dat bovenstaande me ergens toch raakt. Over kleding dan nu maar gesproken. Ik merk tegenwoordig steeds vaker dat er na 1 wasbeurt al gaatjes in T-shirts vallen. Ik repareer dat braaf, maar na een volgende wasbeurt komen er al meer en daarna weer meer, dat het totaal geen zin meer heeft om het nog te repareren. Het lijkt wel wegwerpkleding die maar drie keer gewassen kan worden. Daarvoor vind ik het toch ietsje te duur, zelfs al komt het uit de Outlet van bekende winkels (Miss E en Prom.). Na 6 weken in de winkels te hebben gehangen gaat het richting Outlet met gereduceerde leukere prijzen Toch neemt mijn interesse danig af met deze ervaringen. Vanmorgen aan het strijken en het was weer prijs met de gaatjes. Deze was net 2 x gedragen en gewassen. Na de eerste wasbeurt kon ik het gaatje nog onzichtbaar stoppen, nu is het te zichtbaar. Natuurlijk gebeurt dat altijd met de leukste en lekker zittende T-shirts en vesten met iets aparts. In dit geval met haakwerk in de hals. Ik ga de tuniek T-shirt maar na knippen van betere stof en maak het dan maar helemaal na. Het model zit zo lekker. Het haakwerk kan opnieuw gebruikt worden. Dan kan die met gaatjes naar de mand om voddenmatten van te haken. Heeft het toch nog een bestemming.

Update: Maar liefst anderhalf uur in de stoel gelegen; het ging een poosje mis met de 'richting'. Gelukkig geen last nu. Totaal anders dan de vorige keer gelukkig voor dezelfde behandeling. Volgens de tandarts was dit deel 1; deel 2 volgt in augustus.

15 opmerkingen:

  1. Ik wissel tegenwoordig af. De ene keer een wat duurder goed shirt,de andere keer eentje uit de kringloop.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan helaas niet slagen bij de kringloop. Vroeger bijna altijd. Ik kan er wel slagen voor stofjes om kleding van te maken, dat weer wel :-)

      Verwijderen
    2. vreemd eigenlijk, ik slaag wel voor voor kleding,maar nooit voor leuke stofjes en ik zou juist zo graag een quilt willen maken en een leuke vlaggetjes slinger van stof.zal misschien iets te maken hebben met waar je woont,want als ik in andere plaatsen wel eens in een kringloop kom,hebben ze daar een heel andere spulletjes, zo heeft de een mooiere en meer kleding en verder heel veel rommel, en de ander juist hele mooie spulletjes en weinig mooie kleidng.

      Verwijderen
    3. Quiltstofjes ben ik nog nooit tegengekomen wel gewone kledingstoffen. Laatst zelfs hele rollen en daarvan heb ik er drie gekocht. Ook gewone lappen bij een andere kringloop. Er liggen ook erg gedateerde. Vorige week was de prijs echter aardig gestegen voor stoffen daar. Gewone nylon bv als voering vroegen ze zelfs 7 euro voor. Niet dat ik zoiets koop, maar als voorbeeld nu. Ik denk dus dat het weer over is. Op de dinsdagmarkt liggen stofjes voor 1 euro de meter. Waar ik tegenwoordig ook leuk slaag, is bij onlinestoffen.nl (veel van die leuke stofjes als stipjes en ruitjes). Ze verkopen ook coupons. Wel verzendkosten, maar toch jammer dat dat er bovenop komt. Wel supersnel. Volgende dag al in huis (geen Post.nl). Eens per jaar is het gratis verzenden.

      Verwijderen
  2. En ik maar denken dat 'k de enige was bij wie de gaten in de kleren vallen, sommige kleding is echte klerezooi (excusez le mot)
    sterkte bij de tandarts
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan weet je bij deze welke winkel je ook het beste kunt voorbij lopen.

      Zo ook lingerie bij een bepaalde winkel Hu. Bij Zeeman hebben ze betere kwaliteit en veel goedkoper. Die van Hu. lubbert meteen het elastiek uit en is 3x duurder. Pyjamabroeken ook bij 2x wassen vallen er geen gaatjes maar zelfs grote gaten in. Ook die winkel loop ik coortaan met een grote boog omheen.

      Verwijderen
  3. ik heb net weer wat kleding bij een 2ehandswinkeltje gekocht in totaal 8 stuks kleding voor nog geen 6 euro per stuk. stuk voor stuk merkkleding en ziet er ongedragen uit, dat vind ik toch leuker kopen dan goedkope kleding die na een paar keer wassen er al uitziet of het jaren oud is of al kapot gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger lukte me dat aardig. Ik kijk regelmatig, maar nog steeds daar niet kunnen slagen helaas.

      Verwijderen
  4. Ik wacht altijd tot het einde van de soldenperiode om t shirts te kopen en koop meestal esprit, benetton, sisley, mexx, s oliver.... niet bepaald de duurste maar ook niet de goedkoopste merken en tot nu toe heb ik nog geen enkel t shirt met gaatjes en mijn t shirts gaan echt jaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee zonder er 'gedragen' of vervormd uit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan het ook aan je wasmachine liggen? Of prop je hem te vol? Dan kan de was door de gaatjes van de wastrommel aan de buitenkant blijven haken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, anders centrifugeert ie ook niet goed sls het te vol is.
      Met andere merken nooit problemen. Dus zal echt aan de kwaliteit liggen van bepaalde winkels waar ze het inkopen. Ik wil daar nu ook niks meer kopen.

      Verwijderen
  6. Heb je een stenen aanrecht? Bij mij is dat de oorzaak. Maar jij schrijft dat je er nu alleen last van hebt en eerder nooit. hm beetje vreemd. Zelf draag ik ze dan nog in de winter onder een vest of maak er ondergoed of een nachthemd van.
    Blij dat het achter de rug is en dat het mee viel bij de tandarts.
    Zonde van dat prachtige pand ja. Ik zag het op t.v. Wie doet zoiets zou je denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een granieten aanrecht, maar daar was ik niet op. Snap eerlijk gezegd niet hoe je dan gaatjes krijgt van een aanrecht?
      Het is alleen van bepaalde winkels, lang niet van allemaal hoor. Met name nu Miss E. en Hu. Ik draag die lekker zitten ook nog wel verder op als nachtgoed of zo. Die ik niet mooi vind, zijn goed om aan te trekken om mee te gaan verven/beitsen en daarna als poetsdoek.
      Weer andere worden voddenmat. Hergebruik staat bij mij hoog en zeker wat kleding betreft.

      Het begint nu wel een beetje te zeuren (tand), maar dat zal morgen wel aardig weg zijn denk ik.

      Het gebouw was uit 1928 en was zeker een mooi gebouw. Erachter ligt een heel mooi ven.
      Er wordt vermoed dat woonwagenbewoners die aan de rand van het dorp wonen (richting Veldhoven) er mogelijk iets mee te maken hebben. Maar de autoriteiten zwijgen nog daarover, dus het is gissen. De burgemeester is onlangs bij de bewoners op bezoek geweest en heeft ze medegedeeld dat waar zij wonen een bestemmingsplan wordt en daar geen bedrijven mogen zitten. Er schijnt iets met auto's te zitten. De dag erop was er een inval van de politie en vonden ze materiaal waarmee je xtc van kan maken. Aan die brand zit vast een wraak-'luchtje'. Maar ja zeker weten???

      Verwijderen
  7. Ik koop mijn T-shirts bij de Hema van biologische katoen. Die zijn geloof ik 6 euro, gaan jaren mee en blijven gewoon perfect. Alleen zijn de kleuren een beetje saai.
    Ook bij mij krijgen goedkope T-shirts vaak kleine ronde gaatjes, ik denk dat ze gewoon slecht garen gebruiken, B-kwaliteit. Goedkoop is dan duurkoop. Ook gaat het model vaak achteruit, of de zijnaad gaat scheef zitten.
    Ik houd het maar bij de Hema T-shirts.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.