maandag 30 juli 2012

Pas op de plaats

Inmiddels zijn er nu twee weken van mijn vakantie om en ik moet zeggen dat ik geestelijk heerlijk tot rust ben gekomen. Sinds een paar dagen voel ik alleen sinds jaren weer wat rugpijn is. Hoe en waarom weet ik niet, misschien door sjouwen (boomstammen?), te lang in dezelfde houding staan (verven of gebukt in de moestuin) of door alle ramen open dat het flink doortocht ... geen idee. Eerst dacht ik nog ik heb in een verkeerde houding geslapen en dan is dat meestal na een nachtje weer weg. Maar helaas, het is er nog steeds en uit een stoel of zelfs uit de auto komen, gaat nu met beleid. Niet te veel doen, maar wel regelmatig lopen, anders voel ik het constant. En zeker niet versjouwen van zware dingen. Daarom nu even pas op de plaats en gedongen rustiger aan doen met lichamelijk werk. Een hete kruik voelt nu heel aangenaam aan!

Vorige week had mijn dochter ook vakantie en heb ik haar bijna dagelijks gezien. Meestal hebben we gewoon buiten gezeten en bijgepraat over hetgeen er allemaal gebeurt. Het weer was er heerlijk voor om buiten te genieten.

We zijn nog afscheid gaan nemen van iemand dit we kennen die met pensioen ging en wisten ook meten dat dit een definitief afscheid was. Dat voelde ergens wel vreemd aan. Achttien jaar heb je een goed contact, weliswaar niet vaak, maar dat ging altijd op zo'n langzaamaan groeiende familiaire vertrouwde manier dat het heel vreemd is dat dat ineens over is. Alles is tenslotte aan verandering onderhevig ook gewoontes van jaren. Ook al was het altijd zakelijk, het leek altijd op bij iemand gezellig op bezoek gaan waar het zakelijke dan ook eventjes nog aanbod kwam. Ik had daar wel eventjes een dubbel gevoel over en moeite mee dat dit nooit meer terug zou komen, heel raar zo'n definitief afscheid.
Nu voelt dat inmiddels gelukkig ook weer als gewoon en natuurlijk aan.

Verder heeft mijn dochter voor het eerst in haar leven een (tweedehands) auto gekocht met een beetje financiële steun van mij op basis van een renteloze lening en op mijn verzoek pas terugbetalen in fasen als ze eerst zelf weer een buffertje heeft opgebouwd. Gelukkig luistert ze altijd wel goed naar mijn advies. Ik begrijp de achterliggende redenen en dan is het goed zo snel mogelijk voorzien te zijn met persoonlijk vervoer. Ook dat voelt vreemd. Kleine meisjes worden groot! Mijn meisje met een eigen auto! Ze kan deze half augustus gaan ophalen, voorzien van APK, wat kleine krasjes die overgespoten worden enz.

Gisteren hebben we samen nog wel een la met allerlei rommeltjes opgeruimd. Dit was meer een dumpla geworden van monstertjes, haarproducten e.d. Samen uitzoeken geeft veel leuke en soms ook emotionele herinneringen. Ze wil er dan graag met haar neus boven hangen met zoiets uit te zoeken. Ik had laatst een bijkeukenkast opgeruimd en ze praat daar nog steeds over dat ze daar niet bij was geweest omdat dat altijd zo was geweest. We hebben nu weer een stapje grondiger uitgezocht dan de laatste keer wat weg kan en vervuild is met allerlei chemicaliën die je niet op je huid of haar wil hebben. Steeds merk je dat je weer een stapje verder bent dan de vorige keer in duurzaamheid en opletten met gezondheid.

Mijn plannen staan dus nu even op een kleiner pitje en ga maar wat kleine lichte klusjes doen zoals uitzoeken en sorteren of gewoon buiten in een stoel blijven zitten lezen :-) Een stapel tijdschriften uitzoeken en in een knipselmap doen bijvoorbeeld. Of gaan tekenen en schilderen. Het schetsboek en stenen liggen al klaar zelfs. Meestal voel ik me dan schuldig omdat ik eerst wil klussen en dan ontspannen, maar nu kan het gewoon verantwoord ;-)
Ik luister nu maar eerst even naar mijn lichaam en spaar mijn rug. Het signaal van rugpijn krijgt ik tenslotte niet voor niets. Een uitstapje deze week over de grens met een vriendin, moet helaas ook even uitgesteld worden omdat ik dat echt niet red zoveel uren lopen. Kortom, ik vermaak me nog steeds ;-)

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dochter straks een eigen auto heeft! En jij heel veel sterkte met je rugpijn, soms is het inderdaad goed om even pas op de plaats te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaak komen dergelijke klachten in vakantie periode's omdat je dan wat meer ontspannend bezig bent.
    Leuk voor je dochter een eigen autootje, je moet het autorijden tenslotte wel onderhouden. Doe maar kalm aan want de rug is een raar geval, als je eenmaal begint met therapeuten kom je er bijna niet meer vanaf is mijn ervaring. Ieder jaar ga ik voor de a.p.k keuring zo voelt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je al echt merkt dat je tot rust komt! Ik verlang ook naar rust!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.