dinsdag 3 mei 2011

Buitentoilet

Tegenwoordig gebruik ik milieuvriendelijke kattenbakkorrels op basis van hout voor de poesjes en katers. Die bevalt me prima ook al is het duurder, je hebt er minder van nodig. Het grote voordeel is ook dat je het zo de tuin in kan gooien, op de composthoop of -bak en dat zelfs door het toilet gespoeld mag worden.
Zelf zou ik dat laatste dus nooit doen om het risico van verstoppingen voor te blijven! Ook gooi ik het niet in mijn compost, want het idee alleen dat het tussen mijn groente terecht komt, vind ik geen prettig idee. Het zijn tenslotte carnivoren en ik niet. Dat het tussen planten en bloemen komt, is geen probleem.
Ik gooi het tegenwoordig altijd op een schoongemaakt stukje grond achter de vuilnisbak en groene bak, uit het zicht dus. Hebben zij ook een beetje privacy, al zie ik ze toch wel. Dat is het buitentoilet voor de katten. Af en toe gooi ik er even wat aarde over als ik toevallig buiten zit en het verse aroma mij tegemoet komt. Ook hark ik er wel eens tussendoor, want poezen zitten juist erg graag op aarde die net bewerkt is. Verder laat ik het ter plekke verteren en door de regen of een emmer opgevangen water uit elkaar vallen.
Voorheen met ander kattengrid gooide ik dat allemaal in de grijze bak. Met een plastic zakje bij de kattenbak viste ik met het schepje alles op wat eruit kon. Knoop in het plastic zakje en weg ermee. Bij de totale bak verschoning ging de bak gewoon ondersteboven in de grijze bak. Zodra de grijze bak geleegd is, gooi ik altijd een basisbodempje oud papier erin zodat met legen de grijze bak ook echt leeg is. In de winter wordt dat overigens ook aanbevolen zodat er geen afval blijft plakken met legen.
Nu hebben de katten dus sinds een maand een eigen plekje in de tuin voor hun buitentoilet. En daar maken ze meer gebruik van dan die van binnen. Ook dat scheelt me momenteel erg veel aan kattenbakvulling dat ze hun behoefte mooi achter de bakken op dat stukje grond doen. Regelmatig harken trekt ze ook aan.

7 opmerkingen:

  1. goed idee. Heb je geen last van gast-plassers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier gaat prinspoes ook altijd buiten. Hij wil niks liever. Alleen als hij ziek is of als hij om wat voor andere reden binnen moet blijven zet ik een bak neer. Gelukkig zijn er hier in de buurt veel meer katten zodat niemand het erg vind om een kat in de tuin te hebben. En idd, als ik de tuin aangeharkt heb, dan moet ie gewoon effe lekker bijharken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze voortuin wordt door alle katten in de buurt als toilet gebruikt en dat vind ik niet prettig. Gelukkig is de achtertuin poezenvrij, want ik heb geen zin in groente met kattenmest. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip, ga het meteen proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De enige gast-plasser is de hond, tegen een boomstronk naast dat stukje grond. Zo heeft hij ook zijn territorium.

    Ik vind het ook geen probleem als er andere katten hier zitten en ook niet als ze hier toevallig hun behoefte doen. Het is altijd op los zand of op een net bewerkt stukje grond.

    Mijn voortuin is helemmaal begroeid met Maagdepalm en er ligt ook oud blad, zodat er nergens een stukje grond is te zien; daar zitten nooit katten hun behoefte te doen dus, ze liggen er alleen op te slapen.

    Alleen het oudje hier van 20 snapt het allemaal niet zo. Gaat wel op dat plekje grond zitten, maar vergeet het daarna onder te spitten. Zodoende moet ik dan zelf even met het harkje eraan te pas komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede oplossing! Ik meen me te herinneren dat katten hun uitwerpselen zelf ook netjes opruimen in het zaagsel???

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat doen ze ook allemaal netjes dat onderspitten, alleen demente oude katten weten niet meer zo goed hoe het moet.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.