donderdag 19 mei 2011

Alweer een klus volbracht

Al die tijd dat ik hier schrijf, waren er nog maar weinig klusjes gedaan, waarvoor ik spaar en dan ineens in drie dagen is er heel veel gedaan! Wel ineens een heel bedrag, maar wel lekker zoveel in korte tijd. Tussendoor gebeuren er nu eenmaal ook onvoorziene dingen en die gaan dan weer voor.

Wat er nu is gedaan is het volgende:
  • Dakgoot schoongemaakt en dat was heel erg nodig!
  • Diverse lekken in de dakgoot zijn gerepareerd. Geen gedrup meer op de erker als het regent en ik moeilijk kan inslapen van dat harde ketsende getik.
  • De nokdakpannen (weet niet hoe ze heten, maar dit klinkt wel goed) aan vier zijden zitten weer vast. Veel cement was los of zelfs gewoon weg op het dak. Mijn dak is verder goed hoorde ik en dat voor een huis dat stamt uit 1945 is dat toch heel prettig te horen.
  • De lek van het zolderraam is gedicht. Heerlijk! Daar lig ik een verdieping onder en als het regende hoorde ik het daar ook druppen. iedere week moest ik kijken of de emmers geleegd moesten worden. Soms net op het nippertje en twee keer te laat ...
  • Daar waar ik niet bij kan hoog bij het zolderraam met verven zit nu iets van kunststof ervoor. Ik beweerde altijd dat ik zoiets nooit zou willen en alleen maar hout wil, maar nood breekt wet in dit geval. Beter dit dan gebladderd hout. Maar het staat mooi dat wel!
  • De schoorsteen is met cement weer gevoegd daar waar het los was. Het bleek dat deze met rukwinden wel eens om zou kunnen vallen, dus dat is even gratis erbij gedaan.
  • Onder de dakgoot zit hout en hier en daar stuk met grote gaten en moest nodig geverfd worden. Ook daar kan ik niet bij en ook dit is met kunststof nu opgelost. Als het goed is moet dit 15 jaar ook wit blijven. Het schijnt dat in Engeland bijna alle huizen deze kunststof hebben op hun huizen. Overigens dit spul komt er ook vandaan.
  • De rand van de erker heeft hetzelfde spul als het zolderraam.
Doordat nu het dak en dakgoot zijn gemaakt, zijn de lekkages opgelost en kan ik ook binnen aan de slag met die lekkageplekken weg te werken.
Nu die witte randen er zo mooi uitzien, wil ik natuurlijk vlug weer het verven buiten gaan opnemen. Echt voor lange weekendklussen of voor de vakantie.
Maar wat ik nu echt heel erg fijn vind, is dat de zolderlekkage is opgelost. De ruimte met emmers op en naast de tafel onder het raam kan ik nu eindelijk mooier gaan inrichten voor mijn hobby's! Maar dat is echt een winterklus, althans als het te koud is beneden en boven nog lekker genoeg om de cv niet aan te hoeven doen.
Eerst geven al die klussen een twijfelgevoel of het wel mooi en goed wordt gedaan plus het grote bedrag (wat overigens nog in het niet valt bij offertes van andere bedrijven). Nu het toch wel mooi is geworden (ik heb echt hele vervelende eerdere ervaringen daarmee gehad), krijg ik er weer meer energie voor terug om zelf door te gaan. Zie je wel, ooit wordt het wel wat en kan ik misschien net als een ander iet wat moderner leven in mijn huis.
Dit stimuleert weer om verder te gaan sparen, opruimen en consuminderen!

Die vermoeidheid was niet voor niets wat ik eerder beschreef. Ik had een of ander virusje denk ik, want dinsdag werd ik echt fysiek gedwongen te blijven liggen. Ik was door en door koud, trillerig, duizelig enz. Na dat dagje voelde ik me veel beter gelukkig. Ik voel het meestal wel aankomen als het mis dreigt te gaan. Ik heb een paar keer net gedaan of er niets was en dat heb ik naderhand geweten met flauwvallen e.d. dus ik ben blij dat ik toch geluisterd heb naar mijn lichaam.

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat er zoveel klussen gedaan zijn. Daar krijg je echt een blij gevoel van. En is het consuminderen niet voor niets. Als het zo opknapt heb je ook weer nieuwe energie.

    Liefs frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn,dat je van die lekkage af bent. Want dat was letterlijk dweilen met de kraan/hemel open.Ben je helemaal opgeknapt?Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat heerlijk!!! (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat je ziek was...)
    Ook wij willen een aantal houten delen vervangen door kunststof. We kunnen er moeilijk bij. Overal waar een 'gewone' ladder bij kan blijft hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk dat er zoveel is opgelost, want lekkerij daar wordt het niet mooier van allemaal, erg vervelend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk zo'n lijst met afgevinkte klussen!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.