zaterdag 10 maart 2012

Scharensliep

Toen ik nog een kind was, reed er af en toe per jaar een man op een bakfiets door onze staat en die schreeuwde zeer luidkeels dat er scharen en messen geslepen konden worden. Aan ons had hij echter geen klant want mijn vader had zelf een slijpsteen die hij hij handmatig bediende. In die tijd had je van die degelijke scharen die een leven lang meegingen, vaak in de uitvoering zwart of helemaal blinkend. Je kon zelf ook de schroef wat aandraaien als de heften begonnen te wijken. Dat scheelde ook met knippen. Daarna kwamen de goedkopere scharen en kleine apparaatjes om zelf scharen scherper te maken en was het vak scharensliep helemaal overbodig geworden. Hier heb ik hem tenminste al zeker meer dan 40 jaar niet meer gehoord.

Voor ieder doel is er wel een schaar. Mij is altijd gezegd dat je nooit met een stoffenschaar papier moet knippen of wat anders, anders kun je de stoffenschaar niet meer voor stoffen gebruiken. Die werd dan ook altijd goed verstopt door mijn moeder. Pas later snapte ik dat waarom en merkte mijn eigen schaar voor stoffen ook door er een lintje aan te knopen als herkenning dat er niets, maar dan ook niets anders mee geknipt mocht worden dan alleen stof.

Tegenwoordig kun je voor weinig geld al een schaar kopen of een heel setje en zijn de schroefjes helemaal verzonken op het kruispunt van de schaar en valt er weinig nog aan te draaien. Ik vraag me zelfs af of ze nog wel geslepen worden en dat men nu eerder een nieuwe zal kopen. Mits natuurlijk je schaar een beetje je lievelingsschaar is geworden en eraan bent gehecht :-) Maar wat als je niet zo'n apparaatje in huis hebt om aan te scherpen? Nu, dan knip je met zo'n schaar in een vel schuurpapier. Ook daarvan worden de scharen weer scherper. Zo steek je bijvoorbeeld naainaalden die stroever worden in zand. Vroeger werden speldenkussens vaak met fijn zand zoals schelpenzand gevuld en waren ze rechthoekig van vorm. Dit was ook tevens een verzwaring, wat je nu een derde handje zou noemen.
Een consuminderaar probeert natuurlijk eerst de schaar weer bruikbaar te maken voor hij of zij een andere koopt. En anders kan een minder goed knippende schaar altijd nog dienst doen in bijvoorbeeld de keuken. Tenslotte wordt er daar ook heel wat afgeknipt met verpakkingen die niet meer open te trekken zijn!

11 opmerkingen:

  1. In Rotterdam konden we alles aten slijpen voor een paar euro, dan waren je messen en scharen weer scherp. Volgens mij rijdt de slijper daar nog steeds rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf heb ik nog een paar oude scharen en daar knip ik altijd aluminumfolie mee om ze scherp te maken. Herder is het merk, daar heb je ook aardappelschilmesjes van. Hier zeggen we dan ook altijd de heer is mijn Herder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij haalden de naainaald altijd door het haar om hem gladder te maken. Onlangs merkte ik dat ik dat nog steeds doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb me laatst al eens afgevraagd, waar hier in de buurt een scharen-/messenslijper zit. Maar nergens iemand kunnen ontdekken, gelukkig bleek mijn moeder nog een slijpsteentje te hebben, waarmee het prima gelukt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tip! Ik heb nog nooit een schaar scherper gemaakt (ik knip er geen stof mee, dus dan is het volgens mij niet zo snel nodig. Ik heb volgens mij ook nog nooit een botte gehad), maar dit zijn wel handige tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een aparte schaar voor papier en stof. Misschien dat je bij de schoenmaker ofzo terecht kunt voor zo iets, daar laat ik ook sleutels bijmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken wat je schrijft over verpakkingen, ik merk dat ik steeds vaker niet het geduld heb om netjes aan een lipje te trekken dat toch niet wil. Veel makkelijker en sneller om er dan even een mesje of schaar in te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb werkelijk overal in huis scharen liggen, meestal zelfs een kleine en grote. 2 verschillende stoffenscharen en ook een sort stanleymesje voor weer andere zaken die afgesneden moeten worden, ook handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk stukje. Dat wist ik niet,de reden van zand in een speldenkussen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laatst was er hier een soort messenslijpactie, bij een exclusieve kookwinkel.
    Ik vermoed dat het heel duur was... Mijn moeder 'sleep' de messen aan de hoeksteen van het huis..? Het mesje is helemaal hol geslepen, maar nog steeds scherp!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zijn van die beroepen die helemaal zijn verdwenen! Wij hadden hier vroeger ook een 'oudijzer man' die met paard en wagen het oude ijzer kwam ophalen.

    Scharen zijn inderdaad spotgoedkoop tegenwoordig, en ik haal ze meestal bij de Wibra.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.