zaterdag 21 januari 2017

Koffiebonen

Ik heb altijd wel een voorraadje (als het kan reclame) gemalen koffiepakken in het voren, zoals denk ik vele anderen. Echter dit keer waren ze op en was ik noodgedwongen mijn reserve pak met hele koffiebonen uit de kelder mee naar boven te nemen.
Ergens ver achterin mijn keukenkast, helemaal bovenin, waarvoor ik eerst de keukentrap te voorschijn zou moeten halen, staat mijn oude retro, rode koffiemolen. Wel zonde als dat leuke apparaatje stuk zou gaan... Destijds nog gekocht bij de Hema in de jaren 70 voor mijn uitzet. In die tijd was dat nog een gewoonte. Mijn dochter dacht er niet aan om een uitzet bij elkaar te sparen zoals ik vroeger deed en heeft alles in een paar weken tijd gekocht toen ze op zichzelf ging wonen. Ook niks meegenomen van hier wat ik dubbel had, zo ouderwets hè ;-) Na een keer samenwonen, alleen in een appartementje en weer samenwonen, kwam ze weer thuis. Alles werd verspreid door het huis aan huishoudelijke spullen, wat dubbel, zo ook haar nieuwe koffiemolentje wat ze nog nooit had gebruikt. Mooi dan gebruik ik die dan maar :-)
Sinds de jaren 70 heb ik dus geen koffieboon meer gemalen. Gemalen koffie kwam net 'in'. Ik gebruikte mijn oude molentje in die tijd alleen maar om van gewone suiker, poedersuiker te maken. 

Oh ik herinner me nog als kind als je naar De Gruyter ging, het daar altijd zo lekker naar gemalen koffie rook. Je kon toen kiezen in Goud- en Zilvermerk en de gewone koffie was Roodmerk. Je kon zelfs een half pond koffie kopen in die tijd. Wat ik altijd zo kunstig vond, was het bovenaan dichtvouwen door de verkoopsters van De Gruyter. Het zakje werd tot bovenaan gevuld en ging nooit met vervoer open, zo goed was het van boven dicht gevouwen. Als kind ging je natuurlijk niet alleen voor de koffiegeur uiteraard, maar als het mocht van thuis, voor het 'Snoepje van de week' en nog meer voor het speeltje wat je er dan bij kreeg. Nostalgie :-)
Ja, dat krijg je als je weer zelf koffie gaat malen. Van die geur krijg je weer die fijne herinneringen. Het bevalt me eigenlijk wel dat zelf malen. Ach misschien koop ik nu wel weer vaker koffiebonen. Dat reutelen eerst van de grove bonen en dan het zachte geruis als het bijna goed is. Dit was immers mijn reserve koffiepak en er moet nu weer nodig een andere reserve komen.

2 opmerkingen:

  1. Wij zijn ook weer bonen gaan malen. Inderdaad, die geur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verhaal, ik heb ook nog een retromolen maar ook een nieuwe en maal tegenwoordig ook de bonen. Ik hoor het mijn moeder nog doen en ja dier heerlijke geur. Geniet ervan. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.