dinsdag 12 februari 2013

Het kind wat boven komt

Nu ben ik meer van de natuurwinkels dan van de supers, maar af en toe ga ik toch naar de supers voor de weinige biologische artikelen die ze daar verkopen (zoals rijst).
Nu heeft AH bijvoorbeeld een leuke actie met gratis winkelspeeltjes bij iedere 15 euro en dan voel ik me erg verleid om te gaan. Zelfs deze week heb ik de boodschappen eigenhandig voor het eerst gescand omdat je er dan eentje extra kreeg. Erruggg...

Ik heb een zwak voor winkeltjes omdat me dat zo aan vroeger doet denken. Ik weet nog goed dat mijn vader me vroeg toen ik klein was zo tegen de feestdagen wat voor soort winkel ik nou leuk vind. Ik tekende het precies voor hem uit en laat ik nu net zo'n winkel krijgen met Sinterklaas! Hoe toevallig zeg. Heel anders dan de standaardwinkeltjes uit die tijd. Zelfs met een kleine verplaatsbare balie met een rvs lade en een heuse kassa met plastic muntjes. Dat was in die tijd het eerste plastic, dus op zich al heel iets aparts. In het winkeltje stonden allerlei kartonnen doosjes en ook kleine flesjes. Daar ik nogal op ging in details was me dit houten winkeltje me altijd heel dierbaar. Ik heb er ook heel veel mee gespeeld.

Tegen de tijd dat mijn dochter oud genoeg was, heb ik het winkeltje mee genomen uit mijn ouderlijk huis en weer netjes geverfd in rood en wit dit keer. Tegelijkertijd moest ik natuurlijk ook een deur of zoiets verven in huis voor de verflucht anders zou het opvallen als ze vroeg wat ik aan het verven was. De winkel verstopte ik steeds achter de wasmand op de droger die op de wasmachine stond. Ik kon alleen maar 's avonds verven pas als ze sliep. Ik had een baan dus overdag ging dat niet. De fijne herinneringen dat ik daarmee gespeeld had, kwamen weer allemaal boven. Zo had ik andere jaren een poppenkledingkastje, een poppenbed en allerlei houten meubeltjes ook opnieuw geverfd en door gegeven aan mijn dochter. Ook weer tijdens de feestdagen...
Ik had nog een laag groen tafeltje en een bijpassend rood houten stoeltje van een speelgoedbeurs geverfd zodat het winkeltje een goede plek daarop kreeg. Ook ik kocht weer nieuwe kartonnen doosje en busjes. Veel waren jammer genoeg Duitstalig net als die van mij van vroeger. Allean het waspoeder was vaak wel van een herkenbaar merk, zoals Persil. Ik vond dat zo leuk om het weer in te richten. De oude plastic kassa deed het ook nog en had ik voorzien met nieuwe muntjes en papieren speelgoedgeld in de juiste kleur. Die van mij waren namelijk lichtblauw. Nieuw was o.a. de boodschappenmand.
Mijn dochter heeft er veel mee gespeeld en het ook met andere speeltjes ingericht, zoals kleine parfumflesjes en tubetjes. Ook zij heeft er leuke herinneringen aan. Juist het houten speelgoed waar we samen mee gespeeld hebben, ik in mijn jeugd en zij in de hare zijn ons erg dierbaar.

Toen ik dan ook hoorden van de actie van AH kwam het kind in ons weer naar boven en vonden we de winkelspeeltjes zo ontzettend leuk dat we, zo niet zoals met andere acties weggeven, ze nu wel houden en wie weet ook voor op onze beurt weer 'door te geven'.  Iedere keer zijn we verrukt als we weer nieuwe dingetjes hebben gescoord. Ze zijn ook zo ontzettend leuk. Neem nou dat potje met erwten, dat is toch hartstikke leuk. Of een zakje met aardappelschijfjes en dat allemaal nu met echte Nederlandse merken. Dit zal hetzelfde gevoel voor ons zijn als anderen krijgen van voetbalplaatjes; die gaf ik dan ook altijd weg.

Gelukkig dat anderen ons niet zien als we zo'n zakje openmaken thuis of zelfs al in de auto ;-) Die geluksmomentjes (en de verhalen die dan steevast volgen 'weet je nog') nemen ze ons niet meer af ;-) We hebben er nu 8... Nog veel geluksmomentjes in het verschiet...

8 opmerkingen:

  1. Leuk hoor, die herinneringen. Stiekem vind ik ze ook heel leuk, maar ik ga er niet extra voor naar de Appie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ook niet echt extra :-) Alleen doe ik iets meer boodschappen nu voor een hamstervoorraad en scan de boodschappen nu zelf :-)

      *Marianne*

      Verwijderen
  2. Heerlijk he... Ik had ook een winkeltje als kind, vond het geweldig.
    Wij doen sowieso de grote boodschappen bij de Appie, dus hier wordt ook gespaard. Voor later als we kinderen hebben, zeggen we, maar eigenlijk omdat we het zelf zo geweldig vinden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zaterdag ging ik met mijn dochter winkelen en kwamen we ook bij appie terecht, mijn dochter was dolgelukkig met haar minis , nou ja wat is daar bijzonder aan denk je dan ,nou mijn dochter is 25 , niet echt meer een leeftijd waarop je zou denken dat ze ze zoiets leuk vinden, stiekem vond ik ze zelf ook heel erg leuk, hoewel ik eigenlijk anti plastic ben,maar ook bij mij kwamen de herrinneringen aan mijn eigen winkeltje weer boven, baal er nog steeds van dat ik bijna niets van mijn eigen speelgoed bewaard heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat een leuke "dubbele" herinnering! Wat zullen jullie genieten van al die pakjes, zakjes en potjes. Heel veel plezier. Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, ik probeer er altijd wat meer te krijgen dan ik eigenlijk recht op heb. Vandaag kocht ik voor 6 euro boodschappen, en ik kreeg er toch eentje! Nauwelijks de winkel uit of het zakje was al open: een schijfje citroen. Morgen wil ik graag het winkeltje kopen. Mijn zoon heeft al een kassa, en van dozen knutselen we samen de rest van het winkelinterieur. Zo speelt de commercie geen hoofdrol.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.