dinsdag 20 september 2011

Walnoten

De walnoten vallen weer. Eerst een paar per dag en langzaam loopt het op om ze een paar keer per dag te gaan rapen. Dat is nu. Al zit ik binnen hoor ik ze alweer kletsen op de plaats. Vanmorgen zag ik vanuit mijn bed de eekhoorn door de boom roetsjen. Hij had het er maar druk mee. Alle halve noten gooi ik later op het dak van de schuur voor de eekhoorntjes en de vogels. Door het vallen van de noten, scheuren er ook wel een paar.
Nu worden ze natte walnoten genoemd. Ik vind ze persoonlijk dan niet zo heel lekker. Wel als ze even hebben liggen te drogen. Ik doe dat vaak op een doek op de verwarming. Misschien niet de juiste manier, maar zo vind ik ze het lekkerste. Eveneens de hond! Die lust ook graag een nootje en kraakt ze zelf wel.

Walnoten zijn erg gezond. De noot lijkt op een hersenpannetje, ze zijn o.a. ook goed voor je hersens. Je kunt ze ongeveer ruim een jaar goed houden, daarna krijgen ze een ranzige smaak. Ook het van te voren kraken en een tijd bewaren, doet de smaak niet al te goed vind ik persoonlijk. Belangrijk is om ze droog te bewaren. Kelder is dus niet goed. De zolder is ideaal, maar de muisjes weten ze vaak dan ook te vinden! Toen mijn moeder was overleden en ik haar zolder moest opruimen, vond ik in dozen met papier allerlei muizenholletjes met daarbij de schilletjes van de hazel- en walnoten. Ik moet zeggen, best ergens wel lief omdat te zien, zo'n pluizig holletje van gekauwd papier. Bij mij zal dat niet zo snel gebeuren met kattenspul in huis. Ik bewaar zelf de noten in een kamer boven nadat ze helemaal droog zijn geworden op de cv. Als ik eventueel wat over heb van 2 jaar terug, die niet meer smaken, gooi ik ze in de winter buiten. Na de winter zijn ze dan allemaal weg of liggen er alleen nog maar schillen.

Kortom, weer werk aan de winkel. Iedere morgen doe ik behoorlijk wat bukoefeningen zo en idem 's avonds! Waar walnoten al niet goed voor zijn!

6 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook veel walnoten, van de boom van de buren. Hun noten vallen in onze tuin, en elk jaar smullen we er weer van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk! Ik vind ze juist het lekkerst als ze nat zijn.

    Lukt natuurlijk niet om ze op te krijgen voor ze droog zijn, al krijg ik hulp van mijn kleinkinderen.Die over zijn maak ik open en klein voor de vogels.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk zeg een eigen walnotenboom! Wist je dat je ze ook kunt inmaken of op honing zetten? Maar puur zijn ze natuurlijk ook gewoon erg lekker. Niet alle honden mogen overigens noten eten maar die van jou kan er blijkbaar goed tegen.
    Veel plezier van je lekkere verse walnoten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, ik wist niet dat je ze kon inmaken, wat grappig :-) Is wel een idee als ik er veel overhou. Ik heb nog veel honing zelfs.
    Onze hond lust bijna alles en wat hij niet wil, krijg je er ook echt niet in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk walnoten. Kun je zo fijn voor verschillende recepten gebruiken. In de sla, in de appeltaart, alles smaakt er lekker mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker en inderdaad heel gezond ook voor de spijsvertering.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.