donderdag 23 mei 2013

Paardenvijgen

Een vriendin van me vroeg me of ik interesse had in gedroogde paardenmest. Zij had het ook gekregen van een vriendin die het normaliter gesproken aan een volkstuinvereniging gaf, maar die waren aan het verhuizen. Het bleek zoveel te zijn dat ze nog drie plastic vuilniszakken over had. Daar zeg ik natuurlijk geen nee op. Ik had het plan deze mest onder te werken in de herfst zodat het mooi kan intrekken in de winter.
Echter het verliep toch ietsje anders.
Zo gezegd zo gedaan, ze moest toch mijn richting op dus heeft ze die drie zakken gebracht samen met nog wat aardbeiplantjes e.d.
Ik ging omdat het wat miezerde de aardbeien vast planten achter in de moestuin. Echter de hond was ik al een poosje kwijt. Teruggelopen zag ik hem als een pup zo blij. Hij had alle zakken aan kleine stukjes van 5 cm getrokken en overal op mijn plaats lag poep. Paardenpoep. Van die handzame vijgen, ballenpoep. Geen stoeptegel meer te zien, alleen poep. Hij hapte ernaar, gooide het omhoog en had het reuze naar zijn zin. Ik iets minder. Hij wist van gekkigheid niet meer hoe hij nog gekkere bokkensprongen moest maken. Het was in feite best komisch om te zien.
Het regende steeds harder en ik zag die glibberpartij al voor me. Vlug alles bij elkaar geveegd zover dat ging en diverse emmers naar de fruitbomen achter gebracht, de bessenstruiken en naar de moestuinborders. Het regende steeds harder en ik was helemaal doorweekt! De hond vond het minder leuk in de regen en trok zich behaaglijk terug waar het droog was: binnen!
Ik heb nog drie emmers achtergehouden voor de nieuwe borders die ik nog schoon moet maken, maar voor het overige is nu alles verspreid. Nu weet ik dat paardenmest erg scherp is qua mest, dus hoop maar dat het niet iets te veel van het goede is...

8 opmerkingen:

  1. Je omschrijft het zo beeldend, ik zie het voor me! Wel balen. En dan rest nog een hond die naar pp stinkt....dat wordt een wasbeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeioei, wij hebben hier ook paardenpoep op de moestuin en ik kan me goed voorstellen hoe dat eruit gezien én geroken moet hebben. Hopelijk levert dit (toch wel een klein beetje grappige, als het je tenminste niet overkomt) scenario straks wel een volle moestuin op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ruik je verhaal. Vroeger haalde ik wel eens een emmertje koeienmest aan de dijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb erg moeten lachen om je verhaal. Heel onhandig zo'n hond.
    Maar wat een lol! (voor de hond dan ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, dat is een topdag geweest voor je hond en een rotdag voor jou. Lekker hoor, in de regen poep ruimen. Voordeel is dat het nu wel lekker in kan trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry leedvermaak, maar ik moest erg om je verhaal lachen. Je hebt het erg beeldend beschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze hond heeft er niet in gerold hoor en was niet eens vies. Wat onder z'n poten zat was er ook weer snel af. het was paardenmest dat vermengd was met gras leek wel.
    Daar ik verkouden was, rook ik zelf gelukkig niks :-)
    Ik moest alleen snel handelen met opruimen vanwege de regen, maar ik vond het ergens wel leuk dat hij zoveel lol had. Het was zo komisch dat omhoog gooien en ondeugende gedrag :-)
    Inderdaad had ik ook geluk met de regen zodat al meteen een gedeelte kon intrekken in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig, ja honden die kunnen er wat van. Maar de regen hielp ook weer een handje om het sneller schoon te maken en om de poep alvast voor te weken zodat het sneller wordt opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.