woensdag 21 november 2012

Overgordijnen

Buiten is het maar donker en grijs, maar gelukkig komt het zonnetje toch regelmatig even om wat wolkjes heen kijken. De dagen worden korter, de gordijnen gaan 's avonds dicht, tenminste... als je ze hebt hangen. Vijf jaar geleden had ik nieuwe lichte gebroken witte stof gekocht op de markt voor nieuwe overgordijnen in de huiskamer.  Dan mocht ook wel, want de toenmalige hingen er al zo lang ik me kan herinneren uit mijn jeugd. Wel goede kwaliteit geweest. De kleur verveelde me niet, want ze waren roomkleurig. Toen mijn moeder was overleden en ik in haar huis ben gaan wonen, heb ik ze dan ook gewoon laten hangen. Toch zag ik wel dat ze hier en daar wat dunner waren geworden, vooral waar je ze open en dicht trekt. Ze waren ook altijd gemakkelijk te wassen. Ik kreeg in de zomers regelmatig een sproeigrage kater die zijn geurvlag daar graag kwijt wilde, wat ik niet zo'n succes vond uiteraard. Na het wassen gewoon nat ophangen en binnen een paar dagen waren ze weer mooi glad en alle grove kreukels waren weg. De nieuwe stof was lichter, maar kreukels blijven wel te zien als je ze niet wegstrijkt. Dus veel werk in het vooruitzicht. Vijf jaar geleden heb ik de gordijnen voor de erker gemaakt en dat stond goed. De bedoeling was altijd om voor de achterkant, de tuindeuren en een zijraampje ook te voorzien van nieuwe gordijnen. Ik had immers stof gekocht voor heel de kamer. Maar dat is helaas tot nu toe nog steeds niet gebeurd door allerlei omstandigheden. Als full-time werkende moet je nu eenmaal woekeren met je vrije tijd en keuzes maken. Steeds werd het op de eerstvolgende vakantieplanning vermeld, maar ook was er weer iets wat net meer prioriteit moest krijgen. Ondanks dat de tuindeuren voorzien zijn van dubbel glas en tochtstrippen, voel je de wind en kou naar binnen komen. Tja oud huis, veel kieren. Ik heb de oude gordijnen daarom toch maar tevoorschijn gehaald om die op te hangen om zo de kou tegen te houden.. Ergens ook om me eraan te herinneren om met deze kerstvakantie ze eens echt te gaan vervangen! De bewuste kater is inmiddels ook overleden en mijn eigen dieren sproeien gelukkig niet. Een visuele herinnering door die oude gordijnen weer te zien hangen, werkt misschien beter ...

1 opmerking:

  1. Ik ben ook bezig met overgordijnen. Niet met maken, daar ben ik absoluut niet handig genoeg voor, maar wel met korting sparen bij de Kwantum, om ze daar (met gratis maken) te bestellen. Vraagt wel wat geduld, maar ach, als het tot 20% korting op kan leveren, dan is het toch de moeite waard :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.