dinsdag 4 september 2012

De schouwer

In de laatste week van mijn vakantie is de schouwer langs geweest. Ik was al op de hoogte gebracht met een brief van zijn komst door onze gemeente. Niet eerder had ik van een schouwer gehoord. Klinkt in ieder geval beter dan een kijker, want dat was de goede man. Hij kwam kijken waar de glasvezel naar binnen zou moeten komen in mijn huis.
Helaas kan dat niet meer zoals het altijd is gegaan via de muur, de put achter de voordeur, onder het stoepje door en dan dus naar buiten. Ze garanderen niet dat mijn stoepje heel blijft. Daar het een antiek stoepje is met aardekleur en mosterd geel geblokte steentjes zijn daar ook geen dezelfde tegels meer van. Dus moet de glasvezel een andere kant mijn huiskamer binnenkomen met aan de kant van de straat dan weer het kastje zelf. Dat kost dan 7 euro per maand dat kastje als ik geen gebruikmaak van glasvezel. Echter de eerste drie maanden wordt het verrekend als ik toch kies om voor glasvezel te gaan.
Snel omgerekend is het basispakket niet veel duurder dan wat ik nu heb. Zou wel aangenaam zijn dat de sneeuwzenders, 1, 2 en 3 in de zomer weer helder te zien zijn. Ook zou het wel aangenaam zijn als we niet allemaal op dezelfde tijden achter internet zitten in de buurt en het systeem trager wordt. Een eigen draadje met eigen ingang zou dus wel erg fijn zijn. Bovendien kan ik dan meteen het bellen aanpassen. Maar dat vergt wel een hoop werk allemaal voor mij in een paar weken.
- Eerst de mannen die komen boren.
- Dan de mannen die een kastje binnen komen aansluiten.
- Vervolgens een monteur om alles aan te sluiten.
- Tussendoor nog een mannetje van kabelnet om door te geven wat hier allmaal mogelijk is en het beste voor ons is plus het goedkoopste.
- Dan de keuze van basispakket of meer door een bedrijf.
Daarbij komt dat ik dan kan kiezen uit draden van de ene kant van de kamer naar de andere te laten bevestigen voor internet en tv of dat ik een grote verhuizing met meubels ga inzetten in de huiskamer. Ik ben geen voorstander van draadloos. Soms kan het niet anders, maar liever niet.
En dat allemaal omdat er glasvezel komt. Poeh poeh dat geeft me veel werk aan afspraken, geregel en bovendien een hele grote schoonmaak en opruiming in de huiskamer!

Het eerste mannetje van kabelnet is inmiddels op 11 september gepland om de voorstellen en mogelijkheden kenbaar te maken. De keuze kan ik later maken.
Voor nu geldt dus voor mij iedere dag een hoekje, kastje of iets anders in mijn huiskamer, anders kan ik niet eens schuiven met meubels! Zal toch moeilijk worden vrees ik met al dat passen ook al heb ik dan best een grote kamer van 3,80 x 8,20 meter. Er zitten 2 deuren en een schouw waar ik rekening mee moet houden en tuindeuren, een erker en een zijraam. Ooit is er een een deur uitgehaald, maar m.i. net de verkeerde zodat ik een kleine voorkant heb en juist daar moet ergens de tv komen te staan.

Dan te weten dat ik maar zo'n klein prutsgeval van een tv heb, niet groter dan mijn computerscherm! Dat ik daar alles voor moet gaan verzetten! Maar het is wel een goede reden om een grotere aan te schaffen, want ik zie de letters niet goed meer vanaf de andere kant van de kamer. Wel als het gehele beeld wordt gevuld, dan zijn de letters groot, maar met een breedbandfilm, zijn de letters veel te klein voor mij. Dus ik heb een prachtreden om straks een wat modernere grotere te kopen van mijn dertiende maand. Er zijn er straks weer genoeg in de aanbieding in november/december. Ik zit nog in dubio of het wel echt nodig is. Al is dit totaal geen consumindergedrag natuurlijk. Over het laatste denk ik ook nog na.
Voor nu is het zaak goed op te ruimen! Mooie stok achter de deur. Houdt wel weer in dat ik alle andere dingen waar ik dagelijks mee bezig was te regelen, moet uitstellen tot later.

Hup met de geit... nu diep ademhalen, één kastje of plankje per dag moet toch lukken :-( Hoewel ... dat schiet ook niet op de kamer met drie boekenkasten nog een andere hoge kast, een tafel vol naaispullen, een pc-meubel met administratie enz. Maar ieder beginnetje is wat tenslotte wat. Verstand op nul nu, niet nadenken, maar doen ... Eummm waar zal ik beginnen?

P.S.: Ik zet geen foto's van voor en erna hoor :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.