zondag 14 januari 2024

Lakens van toen en nu

De kwaliteit van lakens van nu zijn niet meer wat ze zijn geweest. Onlangs kwam ik een bericht tegen hoe lang een hoeslaken mee gaat in deze tijd; dat zou maar 2 jaar zijn. Wauw dat is kort! 

Van de week kwam er ineens een grote scheur in mijn hoeslaken van amper een jaar oud en geloof ik het bericht nu toch wel. Ik wissel af met andere hoeslakens en misschien zal dit laken in totaal nog maar 4 keer gewassen zijn, zo vaak is het niet eens gebruikt. Nu is het wel een jersey laken (gebreid en geeft minder kreukels), lekker voor koude dagen, maar toch.... binnen een jaar een grote scheur is wel snel. Met wassen ging de scheur in het jersey laken verder en maakte ook nog een haakse hoek. Hm maar eens kijken of ik er nog wat mee kan onder de naaimachine en anders maar in laagjes naaien voor een dweil of voor vaatdoekjes. Ik heb nog een paar jersey exemplaren. Mogelijk zullen die ook geen lang leven hebben. 

Ik weet nog dat mijn moeder stevige lakens had geërfd en die heb ik ook nog lang gebruikt. Ik heb ze eerlijk gezegd nog steeds met het plan er hoeslakens van te maken, maar ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen. Eerlijk gezegd ben ik het vergeten en denk er nu pas weer aan. Ze liggen in een ouderwetse linnenkast ver uit mijn zicht. Die lakens zijn wat stugger en steviger dan die van nu en zijn zeker al 80 jaar oud!

Mooie reden om op mijn TO DO lijstje mijn oude plan toe te voegen van de oude lakens hoeslakens te maken. De lijst is al aardig lang, maar dit komt gewoon onderaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.