maandag 7 november 2011

Stoofperen halfstam

Gisteren nog even langs het Tuincentrum geweest op de terugweg van de EkoPlaza naar huis. Ik zag daar dat alle fruitbomen voor 50% weg mochten. Daar hoopte ik al ergens op :-). Nu waren er niet veel zelfbestuivers, wel fruitbomen waar per se een bepaalde andere soort fruitboom bij moest staan of leibomen. Laatste staan niet bepaald in een wilde tuin en kost me ook veel te veel aan onderhoud. Als enige bleef een stoofpeer over, een halfstam. Aangeraden werd deze meteen te snoeien zodat de top mooier voller gaat worden. Dat heb ik dan ook gisteren nog gedaan. Met moeite kreeg ik deze halfstam in mijn autootje al stak er wel een stuk nog uit. Het is de Gieser Wildeman, blijkt een goed en stevig ras te zijn voor een stoofpeer. Ook de prijs was zeer aangenaam nu voor zo'n 'grote' halfstamboom :-) (12,50). Nu nog een geschikt plekje gaan zoeken. Voorlopig wacht ik nog even daarmee met planten tot over een week of twee. Kan ik meteen het e.e.a. nog even uitzoeken waar ik rekening mee moet houden met planten.

Zoals misschien de regelmatige bezoekers nog weten heb ik een paar bomen om laten zagen afgelopen tijd en er volgen er over een poosje nog een paar. De dakgoot verstopte per jaar een paar keer en er kwam geen licht meer in mijn huis zowel voor niet al achter. Al had ik wel vreselijke moeite om bomen om te laten zagen zelfs al hou ik er dan nog 'tig' over. De laatste week ben ik heel erg bezig geweest met ruimte maken en opruimen van de eerste fase zodat de tweede fase ook zo uitgevoerd kan worden. Allerlei plannen borrelen al bij me op door de vrijgekomen ruimte met licht.
Ik heb wel besloten dat voor iedere boom die weggaat er een andere voor terugkomt. Niet van die hele grote en ook geen sierbomen, maar fruitbomen. De laatste jaren hebben nogal van die oude knoeperdjes van fruitbomen het begeven, ook door te weinig licht van die andere bomen, zoals de perzik, peer en pruim, maar ook de vrouwelijke kiwi. Ik mis dat kokkerellen toch wel na de oogst. Nu heb ik alleen nog maar een paar dunne fruitboompjes waar ik zelfs nog geen oogst van heb gehad. Ook hier moet er rekening gehouden worden met bestuivers in de omgeving, dus ik moet nog het e.e.a. gaan uitzoeken welke dat moeten zijn.
Toch weer leuk zo'n koopje :-)

2 opmerkingen:

  1. Leuk zeg!! Wij hebben hier ook regelmatig de goten vol, maar ik kan het eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen die boom om te snoeien, dus we hebben wel één tak eraf gehaald i.v.m. licht en continu tikken tegen de ruiten, maar de rest staat nog. Ik heb iets van twee jaar terug nog fruitboompjes geplant, maar tot nu toe gebeurt daar niet echt veel mee. Ik denk dat ik nu zelf uitgezaaide eikenbomen ga planten. Die komen hier overal in de tuin op en als ik die aan een rand zet, heb ik straks misschien wel gratis een mooie bomenrij. Nou ja, 'straks' over 20 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afgelopen zaterdag heb ik voor m'n schoonzoon 2 perenboompjes gekocht bij de Batterijen in Ochten. De prijs was € 7,50 per stuk. Halfstam € 12,50, hoogstam € 17,50! Keuze uit heel veel rassen en soorten, ook ouderwetse. Ik heb een stoofpeer en een handpeer meegenomen, allebei zelfbestuivend en nog 3 bessen op stam (€8,75). Als je in de buurt bent, is het zeker de moeite om daar eens langs te gaan, ze hebben ook veel ouderwetse rassen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.