maandag 22 januari 2024

Verwerkt!

Een van de groentes die meestal blijft liggen uit de groentekrat is rode kool omdat hier geen liefhebbers zijn dan mijzelf. Het is vervelend als iemand iets niet lust met al die aparte pannetjes te werken. Dat maakt het koken langer duren als je maar 1 of 2 pitten in gebruik hebt. Soms kan ik de pannen stapelen, maar meestal niet. Ik heb mijn eerste goede voornemen dus uitgevoerd dit jaar en zelfs 2 kleine rode kolen verwerkt! Het was al lang geleden, maar het was eigenlijk zo gedaan. Het langste duurde het raspen. Daarna koken met een zakje met een paar jeneverbessen, laurierblaadjes plus kruidnagel erbij. Plus een appeltje in stukjes en wat azijn. Nu heb ik een volle pan die eerst af moet koelen zodat ik het in eenpersoonsporties voor mezelf kan invriezen. 

Het tweede wat ik verwerkte, waren schorseneren ook wel keukenmeidenverdriet genoemd vanwege het schillen en plakken. Nou niks geen verdriet hoor of plak. Ik heb ze gewoon goed afgeborsteld en daarna in stukken van 10 cm gesneden en zo beetgaar laten koken. Na het afkoelen kan het meeste van de schil er zo met duim en wijsvinger afgewreven worden. Daarna heb ik ze nog wat kleiner gesneden. Hup in een bakje in de diepvries voor een dag dat ik alleen eet.

Best trots dat ik de lastigste groenten die hier niet gegeten worden, het eerste heb verwerkt voor de diepvries. Volgende keer zijn de sinaasappels, die om de een of andere reden steeds blijven liggen aan de beurt en de pompoenen, Het is me wat met miezemeuten aan tafel.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.