zondag 28 januari 2024

Gemakkelijk zelf oogsten van zaden

Het laatste jaar heb ik regelmatig zaad van biologische paprika's bewaard. Het lukte me die ook te zaaien. Helaas werd het niks daarna, maar dat lag aan mij omdat ik ze vergeten was water te geven, net in een periode dat er geen regen viel. De rest van de zaden zijn beschimmeld met het vochtige weer. Dat is een leerproces en dat moet ik zien te voorkomen bij de volgende zaden oogsten. 

De zaden van pompoenen zijn vrij prijzig. Ze kosten ongeveer 35 cent per stuk als ze biologisch zijn! Het is erg gemakkelijk die zelf te oogsten. Er zitten er ook erg veel in een pompoen! Ik doe ze in een zeef, spoel ze goed uit tot er geen vruchtvlees meer bij zit. Laat ze goed door mijn vingers gaan. Dep ze af met keukenpapier en leg ze vervolgens te drogen op een nieuw stuk keukenpapier. Ik heb van de week die van de spaghettipompoen geoogst. Daarna goed droog bewaren. Ik heb nog een kleine groene en rode pompoen plus een gele flespompoen liggen die ik wil verwerken voor de diepvries. Ook daar haal ik de zaden uit. Mocht het teveel worden, kunnen ze altijd nog geroosterd worden en gepeld om zo te eten of door het eten te doen. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.