vrijdag 26 januari 2024

Experimenteren met papieren kattenbakvulling

Een van de producten die ook flink omhoog zijn gegaan, is kattenbakvulling. Dan bedoel ik dat wat ik altijd kocht: geperst zaagsel in korrels. Lekker zacht voor de pootjes, biologisch en organisch en kan in een van mijn compostbakken. Ik was daar altijd erg tevreden over en gebruikte dat al jaren. Met de prijsstijgingen is het wat absurd hoog geworden en probeerde ik toch uit te kijken naar wat anders. Dit keer kwam ik uit bij geperst papier, de helft goedkoper en dit kon ook gewoon bij de compost. Ik gebruik dat alleen als het omgezet is in compost voor planten en bloemen en niet voor de moestuin. 

Ik vond het echter niet zo'n succes. Geurtjes verspreiden zich langdurig. Ik kwam op het idee om van verpakkingsmateriaal wat tegenwoordig het plastic vaak vervangt een experimentje te wagen om zelf propjes te maken van het schone, niet bedrukte, niet geverfde dus bruine vulselpapier in pakketten. Ook van zijde- of vloeipapier wat vaak gebruikt wordt. Ik nam hele kleine strookjes van uiteindelijk ongeveer 10 x 1,5 cm breed en daarvan maakte ik kleine propjes. Erg tijdsintensief, maar tijdens het kijken naar Netflix of luisteren naar een podcast vond ik het wel te doen omdat ik mijn vingers bewust in beweging wil houden om ze soepel te houden. Na een poosje 'draaien' is er maar weinig 'vulling', maar het was toch alleen maar voor dit experiment en ik kon natuurlijk ermee stoppen wanneer ik wilde. Bij het in gebruik nemen ervan vonden de katten het ten eerste erg vreemd ruiken. Eentje vertikte het om op de bak te gaan en ging ernaast zitten na toch wel hele hoge nood. Dat had ze nog nooit gedaan. De andere bleef maar spitten en spitten en vond haar draai in het begin maar niet om iets te deponeren. De propjes zetten meteen uit. Poef. Op zich niet erg, maar ineens waren het de grootte van stuiterballen. Ik moest ook de bak sneller verschonen. Daarna heb ik het nog een keer 50-50 gedaan met de fabrieksvulling en mijn propjes papier. Ook toen was er grote twijfel bij de katten. Ik zag duidelijk dat ze er erg veel moeite mee hadden, vooral de geur. Ik heb het een paar keer geprobeerd om niet direct af te haken. Maar nee, de katten hebben duidelijk aangegeven dat ze dit niks vinden. Dag experiment, papier gaat weer bij het oud papier i.p.v. hergebruikt te kunnen worden.

Tja, dan toch maar weer op zoek naar wat anders. Ik heb er eentje gevonden die ik ze nog moet laten testen, die de oude prijs van de andere heeft van het zaagsel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.