dinsdag 3 januari 2017

Wijziging kasboek bijhouden

Al jaren hou ik een kasboek bij en dat heeft me tot nu toe veel opgeleverd om te weten iedere maand of ieder jaar waar ik op moet bezuinigen. Beetje schuldgevoel krijgen dus wat er in een opwelling is gekocht, laten bezinken en de volgende keer denken doe het toch maar niet. Ik weet inmiddels wat mijn grote 'zonden' zijn van uitgaven en dat is op het gebied van lectuur zowel boeken als tijdschriften, maar ook hobbymateriaal zoals stoffen, lapjes, garen en leuke fournituren. Ik heb in de afgelopen jaren daar al enorm mee geminderd, 90% denk ik wel. Een kasboek bijhouden had dus wel veel zin voor mij op dit gebied.
Het eet echter geen brood en maakt me ook steeds een beetje blij.  Ook vaak als troost. Je kan iets weg eten, weg drinken, maar ook iets leuk kopen tenslotte. Ik zag het ook steeds als een investering voor als er ooit wat met de pensioenen gaat gebeuren en er niks meer te consumeren valt op dat gebied.

Maar ik dwaal af, want ik had het over mijn kasboek bijhouden. Ik loop dit jaar er erg mee achter. Kost veel tijd om de achterstand weg te werken en het bij te houden op de manier zoals ik het doe in een spreadsheet. Tijd die ik momenteel beter kan gebruiken. Ik splits ook alle bonnetjes handmatig en dat neemt altijd veel tijd in beslag. Zo splits ik bijvoorbeeld een bonnetje van een super in voedsel, non-food, dierenvoedsel, versnaperingen, tijdschriften, kleding en meer. Dat  kost best veel levnstijd. Ik wil dus een paar posten gaan samenvoegen zodat ik niet meer zoveel bonnetjes hoef te splitsen. Ik wil nu alleen maar zien: uitgaven, vaste lasten/verzekeringen en inkomsten. Ik ga dit een jaartje uitproberen. Als het me niet bevalt, ga ik volgend jaar weer terug naar mijn oude systeem.

2 opmerkingen:

  1. Ik splitste mijn bonnetjes ook altijd helemaal uit, maar houd nu 1 post "huishoudelijke uitgaven"aan. Daar valt bij ons onder: eten en drinken voor mens en dier (5 honden en 2 katten), drogisterij-artikelen, schoonmaakmiddelen dus eigenlijk alles wat er in een supermarkt te koop is. Het is veel minder werk, en bevalt me goed. Nu zo'n 20 jaar alles uitgesplitst te hebben wisten we toch al wel zo ongeveer wat we waaraan uitgeven. Afgelopen jaar gaven we gemiddeld 600 euro per maand hieraan uit, en dat vind ik best veel. Wel krijgen onze dieren kwaliteitsvoer, ze mankeren nooit iets (afkloppen, de oudste 3 honden zijn al 11 jaar!). De enige kosten die we verder aan de dieren hebben zijn de jaarlijkse inenting (bij Ranzijn slechts 20 euro per hond).
    Succes met je nieuwe manier van kasboek bijhouden, ik hoop dat het je bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dan weet je het wel na zoveel jaren. Goed idee van je. Hier 5 dieren.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.