De afgelopen weken na de vakantie ben ik diverse uren aan het opruimen geslagen. Het gaat allemaal langzaam, want ik werk natuurlijk ook nog bijna fulltime en buitenshuis. Steeds doe ik nu maar een heel klein projectje in de keuken. Alleen het netjes leggen en sorteren levert al winst op en plezier aan mijn ogen. Ik ben niet zo'n wegdoener van spullen en dat gaat daarom echt met mondjesmaat hier. Vooral de spullen met emotionele waarde vooral uit mijn jeugd daar heb ik veel moeite mee. Het vertegenwoordigt tenslotte een stukje van mijn leven. Ook hoeft een artikel niet altijd gebruikt te worden waarvoor het in eerste instantie voor bestemd is of was. Zo kan een oude elektrische koffiemolen ook gebruikt worden om suikerpoeder mee te malen of van pillen poeder te maken. Maar al met al met die kleine opruimkarweitjes moet ik nog maar een paar planken doen, al zijn dat wel de grootste. Tenslotte moet ik alles handmatig schoonmaken, want heb geen vaatmachine. Ik heb met al die kleine beetjes het toch nog voor elkaar gekregen een plastic tas met spulletjes te verzamelen voor de kringloop, zoals mokken, trommeltjes, plastic picknickbestek, borden enz. Erg knap van me al zeg ik het zelf.
Ik woon in een oud huis en heb daar een oude grote woonkeuken. Daarin zit een grote ingebouwde kast, met ook diverse kastjes overal en laden. De keukenkast is nogal diep en zo zie ik niet eens meer wat achterin ligt, laat staan bovenin achteraan. In een opwelling heb ik op de pc tijdens het opruimen getekend en vermeld wat ik achterin de kasten heb staan zodat ik een volgende keer meteen weet waar ik moet zoeken.
Zelf vind ik het een tikkeltje overdreven, maar het is zoooo handig! Ik houd helemaal niet van al die lijstjes maken, maar aan de andere kant geeft het wel wat structuur en overzicht. Ik zeg al jaren dat ik ga opschrijven wat erin de diepvries en de kelder ligt, met de houdbaarheidsdatum of goed te houden tot erbij. Dit is het begin van het overzichtelijk houden!. De klus duurt dan wel eens zo lang :-) Nou eet ik best nog wel iets over de datum hoor. Het is vaak toch een kwestie van goed kijken en ruiken. Alleen de kelder wordt een ander opruimproject voor volgend voorjaar. Eerst de keuken en zoals het er nu uitziet, is dat eind volgende week helemaal gedaan.
Eigenlijk zou je in het huishouden ook moeten"spiegelen"zoals in een winkel. De achterste artikelen voor zetten. Maar ja,dat is steeds zo'n werk.
BeantwoordenVerwijderenDat probeer ik wel in mijn kelder om steeds het nieuwe onderop te leggen. Maar ik kan dat maar bij twee planken. Vorig jaar gad ik op de bovenste plank gezet wat ik dit jaar op moest maken en zette alleen het nieuwe op de andere plank. Gaat helaas dit jaar niet meer op :-)
VerwijderenMarianne
Oh, dat is een dappere klus. Ik doe dat ook wel eens en moet toegeven dat wegdoen erg moeilijk is.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Trees
Ik ka dit echt niet lang volhouden ook. Er komt zoveel naar boven. Als mijn dochter erbij staat vertel ik die dan weer door...
VerwijderenMarianne
Ik moet de voorraadkast nog opruimen reorganiseren. Een vreselijke klus, ben er al 3 x aan begonnen maar het nog steeds een grote chaos. Ik kan het alleen in de weekeinde doen want door de week pas ik op onze 1,5 jarige kleindochter. Dus dan kan je zulke klussen niet doen. Gelukkig hou ik wel altijd de houdbaarheids dtum in de gaten
BeantwoordenVerwijderenDaarom heb ik zelfs de planken in drieën opgedeeld anders lukt het mij ook niet.
VerwijderenMarianne
Mooi zo! Hier kan de keuken ook wel een opruimbeurt gebruiken. Ik heb een poosje terug de kelder gedaan, daarvan is nu precies duidelijk wat waar staat. Maar in de keuken heb ik eigenlijk alweer te veel dingen naar mijn zin, dus daar ga ik binnenkort eens naar kijken.
BeantwoordenVerwijderenDe kelder zou ook weer moeten, maar ik heb me voorgenomen vertrek per vertrek en de kelder is een apart project en komt dus wat later :-)
VerwijderenMarianne